Min gamle Garmin 298 plotter havde efterhånden meget svært ved at finde satelitter, der kunne gå flere timer inden apparatet kunne bruges til noget. Efter nogen søgning på nettet, fandt jeg ud af, at en opdatering af systemsoftwaren ville løse problemet. Men desværre var det ikke så simpelt som at downloade softwaren og installere den, for plotteren er fra 2006, og har ikke SD kort. Den bruger de specielle Garmin datakort, som er umulige at opdrive.
Så jeg ringede til Garmin for at høre om de kunne hjælpe. Jeg fik fat i en rigtig flink supporter, som vidste hvad han havde med at gøre. Vi blev enige om, at han lige ville se om han kunne få fat i et datakort, som han kunne sende til mig til opdateringen, så han ville ringe tilbage. Det er jo ellers noget af det man frygter - jeg har visse erfaringer med både teleselskaber og andre firmaer, hvor man er glemt så snart man lægger røret - men sådan er det ikke hos Garmin.
Han ringede hurtigt tilbage som aftalt, men desværre kunne han ikke skaffe et datakort, så enheden skulle sendes ind til Garmin for at blive opdateret. Jeg fik et RMA nummer, og så stoppede jeg plottern i en kasse og sendte den.
En uge efter kom den tilbage med opdateret software, og det vel og mærke uden beregning! Det er altså superfin service - husk lige på at plotteren er 6 år gammel.
Det kunne mange lære af, og det betaler sig: På min næste plotter eller andre former for maritim elektronik står der, hvis ellers de laver den enhed jeg skal bruge, med 100% sikkerhed Garmin (ud over den fine service, er det også godt grej), og jeg vil til enhver tid anbefale mærket til andre, hvilket hermed er gjort.