Jeg har valgt at gå væk fra den traditionelle lak denne gang, jeg er træt af de evindelige reparationer, ikke så meget på grund af arbejdet, mere på grund af pletterne det efterlader. Så det bliver Coelan denne gang, og det vil samtidig løse et andet evindeligt problem, nemlig utætheder i for- og agterdæk. Jeg har i sejlklubben set eksempler på at Coelan kan løse disse problemer permanent. Jeg er spændt på hvordan det er at arbejde med det, jeg regner med at bruge sprøjte mest muligt denne gang, og planen er at hele overbygningen inklusiv begge ruftag skal have et sammenhængende lag, så der ikke bliver nogen kanter overhovedet - i praksis pakkes det hele ind i et ubrudt lag plast. På ruftagene afsluttes med et indfarvet lag og et lag med antiskrid pulver.
Indvendig skal renoveringen færdiggøres, hvilket vil sige at kabys, toilet og agterkahyt skal have en tur - jeg sprang over der sidste gang. Desuden vil jeg have instrumentbrættet ændret og have ryddet op i strøminstallationen - selv om det har virket upåklageligt siden jeg renoverede det i 2007, er det blevet noget rod, og der er for lidt plads i det skab hvor det er monteret. Så det bliver lavet om. Der er en del andre løse ender og småting som skal fikses, og meningen er at alt skal laves helt færdigt.
Den gamle Volvo motor skal have udskiftet udstødningspakningen som er blevet lidt utæt over den sidste sæson - årsagen er, at den messing møtrik manifolden er spændt fast med er lige på kanten af overspænding, hvilket gør at der ikke er tryk nok på manifolden til at holde pakningen tæt. Derudover er der ingen mekaniske defekter, motoren har kørt absolut upåklageligt - imponerende, den er trods alt 65 år gammel..
Det er også blevet tid til at rense bunden udvendigt. Der er efterhånden ved at være en del maling på, så al bundmaling skal skrabes af og bunden skal gennemgås for dårlige skruer og andre skavanker.
Så alt i alt en masse arbejde, men det er jo en del af det at have en træbåd, og jeg nyder det ærlig talt.