Sitemap for www.selma3.dk Motorbåden Selma III
Motorbåden Selma III

Oliebehandling & lakering

Oliebehandling i styrehuset

Så er tiden kommet til at få smurt noget olie og lak på. Som jeg har skrevet flere steder på de andre sider, bruger jeg Owatrol D1 til at mætte træet med før lakering. Jeg kunne egentlig godt have brugt linolie, men den tager frygtelig lang tid om at hærde, så derfor har jeg valgt den mere moderne blandingsolie.

 

Jeg er startet med at smøre styrehuset indvendigt, for jeg er nødt til at have fuget dækket inden jeg kan oliebehandle udvendigt. Der går en del olie til, i skrivende stund mangler jeg blot nogle pletter og endetræ, og der er indtil nu brugt godt 5 liter olie alene i styrehuset. Træet bliver meget mørkt - billedet snyder på grund af blitzen, i virkeligheden er det mørkere. Jeg har kun tonet svagt med bejdse for at få en lidt rødligere farve.

 

18. oktober 2009:

Jeg har holdt ferie i den forløbne uge, så den har stået på fuldtid i bådteltet. Jeg har nået en del, og er nu kommet så langt at taget kan få olie. Jeg skulle gerne give resten af overbygningen olie i næste weekend.

 

Oliebehandlet tag
 
Oliebehandlet tag
 
Oliebehandlet tag
22. november 2009:

Jeg får desværre ikke skrevet så meget lige for tiden, men arbejdet i teltet skrider frem - langsomt, men sikkert.

 

Jeg er nu blevet færdig med oliebehandling og bejdsning. Jeg nåede op på ca. 15 lag olie inden træet var mættet, nogle steder måtte der dog nogle ekstra lag til. Jeg har også oliebehandlet masonitten på ruftagene, og man skulle jo tro at oliehærdet masonit ikke ville trække olie, men det er slet ikke tilfældet, tværtimod. Jeg måtte smøre mere end 20 gange for at mætte pladerne - det siger vist lidt om kvaliteten af de materialer man køber hos almindelige tømmerhandlere. Føj, noget juks!

 

Jeg er nu godt i gang med at lakere styrehuset indvendig, og det er et større stykke arbejde. Det tager ca. 6 timer for hvert lag, og mellemslibningen tager lige så lang tid. Så det varer lidt endnu inden jeg er færdig med det - jeg er netop blevet færdig med det 4. lag, og jeg regner med at det skal have 6 gange.

Rattet som det så ud før
 
Rattet afrenset og slebet
 
Rattet lakeret 5 gange

27. februar 2010:

Jeg er nu godt i gang med at lakere løsdelene, og har bl. a. fået shinet rattet gevaldigt op. Én ting er sikkert, og det er at det ville blive et meget dyrt rat hvis man skulle betale timeløn for at få det lavet. Jeg tror at der er brugt mindst 30 timer på at rense og slibe - helt hen i vejret, når man kan købe et nyt knagerat for en tusse. Men dette rat hører jo til båden, så derfor skal det bare være sådan - jeg synes nu også at det er blevet ret pænt med kransen i mahogni og egre i ask. Jeg har sænket skruerne og proppet hullerne med lysere mahogni, jeg synes at det er pænere end synlige messingskruer.

 

Oliebehandlingen af løsdelene er stort set overstået, og jeg er i fuld gang med at lakere. Der er ganske mange emner at lakere, så det kommer nok til at tage et par uger.

 

Så har den fået 5 gange
19. april 2010:

Slibe, slibe, slibe, lakere og forfra igen. Det er sådan de sidste mange uger har været, derfor har jeg ikke fået skrevet så meget her på hjemmesiden - der er jo ikke meget at fortælle om det. Men det går fremad, i skrivende stund mangler jeg at give overbygningen én gang samt pletlakere indvendig. Ca. halvdelen af smådelene er færdige, men det tager jeg sideløbende med arbejdet i teltet. Så alt i alt skulle jeg gerne blive helt færdig med at lakere inden for de næste 14 dage.

Oliebehandling af fordæk Ruffet har fået farve Farveforskellen i skandækket er næsten væk Det er blevet bedre end jeg havde regnet med Agterdæk og agterruf har fået olie Styrehuset
Klik på et billede for at se alle 34 billeder
Motorbåden Selma III  •  Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer
Vinter 2006 - 2007
Restaurering 2007 - 2010
Vinter 2010 - 2011
Vinter 2011 - 2012
Vinter 2012 - 2013
Vinter 2013 - 2014
Tips & erfaringer