Sitemap for www.selma3.dk Motorbåden Selma III
Motorbåden Selma III

Nyt styrehustag

Så er turen kommet til den sidste etape af træarbejdet på overbygningen. Det er meningen at taget skal laves som en sandwich med 12 mm mahogni-stave nederst, 3,2 mm oliehærdet masonit i midten og 10 mm iroko-stave øverst. Kantene skal være 155 mm mahogni-planker, og bredde-forskellen udlignes med en mahogni-fisk i midten.

 

Den brede planke i agterenden har jeg limet sammen i den rigtige runding af 3 stk 8,5 x 205 mm planker - jeg fik en tømrer til at skære og høvle dem, for de dimmentioner kan jeg ikke klare selv med det værktøj jeg har til rådeighed. Det er nødvendigt at planken har den rigtige runding, for der er ikke noget at trække den over - den skal holde selv. Jeg limede de tynde brædder sammen i den samme skabelon, som jeg brugte til bjælkerne, så resultatet blev en krum planke på 26 x 205 mm.

 

Efterfølgende mærkede jeg rundingen op på begge sider, og så var det bare at klø på med overfræseren. resultatet kan du se herunder.

 

Agterplanke til styrehustag #3
 
Agterplanke til styrehustag #2
 
Agterplanke til styrehustag #1

 

8. august 2009

Nu begynder det at ligne et tag - siderne er monteret, og jeg er lige blevet færdig med at tilpasse den forreste planke. Derefter skal jeg have mærket kanterne op, så jeg kan få dem skåret af og afrundet.

 

Kanterne er på plads

Den forreste planke er limet sammen af 17 lister på 10 x 25 mm, alle skåret af den samme planke, og sat i samme rækkefølge for at få åretegningen til at passe. Man ser næsten ikke at planken er lamineret. Det var noget af en omgang at udføre limningen, planken krummer over 30 cm, og inden jeg fik spændt det hele på plads, var limen ved at være for tør. Men det gik lige - jeg var dog nødt til at høvle den lidt tyndere en oprindelig planlagt, for der var et par lister som ikke var kommet helt ned på plads.

 

Efterfølgende blev planken fræset ned, så der blev 100 mm i fuld tykkelse og 55 mm i 9 mm - altså 155 mm i alt. For at lette tilpasningen på båden, lavede jeg en skabelon af den indvendige runding, så jeg kunne korte sider og fisk af, den endelige samling mærkede jeg op ved at spænde planken ned på plads, og strege op.

 

Mahognistavene er monteret

16. august 2009

En stor del af denne uge er gået med at skære mahognistavene til taget op, høvle, fræse, slibe og smøre dem med D1. Jeg var nødt til at lave dem 2 mm smallere i den ene ende, for ellers ville fisken blive alt for skrå. Da jeg ikke har en rundsav med rullebord, måtte jeg lave det i hånden - det kommer jeg iøvrigt også til med irokostavene som skal ovenpå. Stavene er skåret ud af et stykke mahogni på 65 x 150 x 4300, og jeg kan hilse at sige at det støver...

 

Men nu er stavene monteret, og fisken er skåret til. Det næste bliver at skære irokostavene op - jeg har 3 stykker på 150 x 65 x 1500, så det skulle lige slå til. Stavene skal være 9 mm tykke, 63 mm brede i den ene ende og 61 mm i den anden. Der skal fræses en 6 mm not i den ene side.

 

Iroko-stave til styrehustaget

23. august 2009:

Så er jeg endelig blevet færdig med at skære træet op til taget - det var et kedeligt stykke arbejde, som blot skulle overståes. Iroko er en lidt underlig træsort, for når træet er frisk-opskåret, er det meget lyst - nærmest som eg. Men lige så snart det får sollys, bliver det i løbet af få dage meget mørkt. Det er ikke specielt nemt at arbejde med, det flosser nemt - jeg var nødt til at køre baglæns med overfræseren da jeg fræsede kanterne, ellers ville kanterne være blevet meget grimme.

 

Jeg har også fået skåret kanterne på mahogny-plankerne til og afrundet dem, og har desuden fået monteret de 3 af dem. Den fjerde skal først monteres når masonitpladen er kommet på. Så jeg er nu gået i gang med at lave lugen

 

Så er den forreste planke monteret

30. august 2009:

Denne uge er gået med at få lagt masonitpladerne på og få tilpasset lugekarmen. Masonitten har jeg limet med epoxy i alle kanter, og med Tec7 på alle mahognistavene. Desuden er der klammet med rustfri klammer. Meningen er, at masonitten skal være helt vandtæt, så selv om der skulle blive en utæthed i fugerne imellem irokostavene, vil taget stadig være tæt, og både masonit og iroko skulle kunne holde til det.

 

Også lugen bliver lavet så den delvist ligger oven på masonitten. Den skal ligne lugen på fordækket, altså med halvrunde karme for og agter. Jeg har karmen næsten færdig nu, jeg mangler blot at høvle de havrunde ender.

 

Her i weekenden fik jeg også monteret den forreste planke - noget værre bøvl, men det lykkedes da at få den spændt på plads. Jeg har limet den med epoxy, så den skal nok blive i faconen når tvingerne kommer af. Så nu mangler jeg blot at slibe, så er kanterne færdige.

 

Ny luge på styrehustaget
 
Iroko på taget

6. september 2009:

Nu kan jeg snart se enden på træarbejdet - kanterne er slebet, lugen er færdig og monteret og halvdelen af iroko'en er lagt på.

 

Jeg havde en del bøvl med at få de runde ender på lugekarmen til at passe, jeg havde ikke rigtig andre muligheder end at høvle dem i hånden. Men det lykkedes da til sidst. Jeg var nødt til at lave et par konsoller under hængslerne for at få dem op i niveau - ikke den mest strømlinede løsning, men jeg kunne ikke få andre typer hængsler end T-formede. Lugen er lavet med 5 mm vandnæser hele vejen rundt, så der behøver ikke at være pakninger - vand kan jo normalt ikke løbe opad.

 

For nemt at tilpasse iroko-stavene, flyttede jeg min rondelsliber ud på båden. Det er et absolut uundværligt stykke værktøj - i princippet en elmotor med en 350 mm sliberondel og et stilbart plan - som sparer en masse tid ved tilpasning af samlinger. Jeg tog søjleboremaskinen med, så jeg kunne bore huller til propperne på stedet. Stavene monterede jeg med 2 skruer i hver bjælke samt Tec7 som lim. Styrbord side var ret nem at lave, bare lige ud ad landevejen - det er værre med bagbord side, der er jo en luge midt i det hele...

 

Nyt tag - færdigt!

14. september 2009:

Så er det nye tag færdigt. Det lykkedes at lave alle iroko-stave uden at brokke nogen - hvilket jo var nødvendigt, idet jeg ikke har mere af det. Det var noget pilleri at få det til at passe rundt om lugen, men resultatet blev nu OK. Her i weekenden har jeg slebet hele taget, så det er plant, så nu skal det bare fuges. Jeg mangler desuden at lave de nye håndlister.

 

 

 

 

 

Limning af den forreste planke Der skulle en del kraft til at trække det på plads Færdiglimet og høvlet planke Den krummer mere end 30 cm Man ser næsten ikke lamineringen Sideplanke monteret
Klik på et billede for at se alle 62 billeder
Motorbåden Selma III  •  Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer
Vinter 2006 - 2007
Restaurering 2007 - 2010
Årene 2010 - 2017
Renovering 2017-2019
Vinter 2019 - 2020
Tips & erfaringer
Select english language