Sitemap for www.selma3.dk Motorbåden Selma III
Motorbåden Selma III

Reparation af skandæk, agterspejl og agterdæk

Agterdæk og agterspejl under afmontering

Den øverste planke i agterspejlet er tidligere blevet udskiftet, men uheldigvis er der blevet brugt fyrretræ af tvivlsom kvalitet, og det kan ikke holde. Planken var faktisk næsten 100% rådnet op på bare 3 sæsoner, der var kun et lille frisk stykke tilbage på midten..

 

Nu er det jo sådan, at når man begynder at pille i en gammel træbåd, så dukker der altid lidt ekstra op, og det viste sig at agterdækket er lavet ved at lime 15mm teakstave ovenpå stave af formentlig Pitch- eller Oregonpine. De var desværre helt møre i enden, og desuden var den agterste dæksbjælke ikke for god og sad løs. Så der var ikke andet at gøre end at udskifte både stave og bjælke.

 

Jeg har nu monteret en ny dæksbjælke og den øverste planke (Sibirisk lærk) i agterspejlet, og har desuden fjernet malingen på hele spejlet. Faktisk så er det en halv planke der er blevet skiftet, for agterspejlet består af 3 meget brede lærkeplanker plus en egeplanke nederst. Jeg har valgt at rette kanten op med overfræseren og lime samlingen, så der stadigvæk er det samme antal planker. Jeg kunne trække den på plads med et par store skruetvinger uden at dampe, så det var egentlig nemt. Jeg er nu i gang med at mætte det hele med Owatrol, så det ikke rådner igen. Jeg mangler lige at sætte en lille lus i bagbord side, så er klædningen færdig i agterenden. Det næste bliver dækket.

 

Et stykke teaktræ øverst, træ fra mit dæk nederst
Teak øverst - Iroko nederst

Dækket er ikke, som jeg troede, lavet af teaktræ - eller det vil sige det er det på sin vis - det er lavet af Iroko, også kaldet Irokoteak. Det er en træsort der ofte bruges som erstatning for teak, en del billigere, men med nogenlunde de samme egenskaber. Træet er en del mørkere og mere ensfarvet end alm. teak, men gråner på samme måde. Iroko indeholder også olie ligesom teak og har samme holdbarhed. Men føj hvor det lugter surt når man høvler eller sliber i det.

 

6. juni 2008:

Så er jeg færdig med at reparere klædningen i agterenden. Jeg var nødt til at efterlime listerne i agterspejlet fordi limningen var gået op- sandsynligvis for længe siden, ídet fugerne var fulde af polyesterspartel. Jeg gav dem en gang epoxy, og reparerede samtidig den nederste egeplanke, som er ved at tage sig til. Nu ser vi hvor længe epoxyen holder. Jeg har mættet det hele med Owatrol, så det suger i hvert fald ikke vand. Jeg er i gang med at lave de nye stave i Iroko, der er ligesom teak at arbejde med. Min nye høvl kan ikke lide det, efter at have høvlet 2 planker er kniven endog meget sløv.

 

16. juni 2008:

Helt nyt agterdæk og skandæk en meter frem i begge sider

Så er agterenden færdig - jeg mangler at slå og fuge dækket, men det tager jeg senere sammen med fordækket. Det blev en noget større reparation end oprindelig planlagt, men det var nødvendigt. Det tager lang tid at lave tingene, for jeg mætter det hele med Owatrol inden jeg monterer - det skulle jo gerne holde i mange år. Dækket snød mig lidt, for vinklen på side-dækkene er ikke ens i begge sider, derfor endte jeg op med en meget skæv fisk i midten. Det lykkedes dog at rette det så det ikke ses. Det er faktisk en meget dum fejl når man tidligere har beskæftiget sig med skibsbygning, jeg ved jo godt at stort set ingen både er 100% symetriske - det har jeg lært på den hårde måde for mange år siden. Men ellers blev det faktisk ganske pænt, jeg er lidt spændt på om jeg kan få farverne til at passe nogenlunde når jeg bejdser. Det gamle træ skal i hvert fald have en ordentlig omgang for at få den rødlige tone.

 

Det næste projekt er udskiftning af 1,8 m skandæk midtskibs i begge sider samt en 1 meter lang lus i underkanten af bagbord skandæk, lige i rundingen. Jeg har lavet lusen i styrbord side.

 

17. juni 2008:

Jeg bliver nødt til at tage en ekstra halv meter med i styrbord side, og desuden er det nødvendigt at reparere de to stringere nedenunder.  

 

Råd under skandækket i styrbord side
 
Gamle lus i styrehuset

 

Jeg havde på fornemmelsen at specielt styrbord side ville være noget medtaget, der er nemlig luset en del i underkanten af siden, og skandækket var noget mørt - så det har været utæt i mange år. Det er nu til at lave - det tager blot lidt ekstra tid.

 

24. juli 2008:

Skandækket i bagbord side er nu færdigt, og i styrbord side mangler blot selve mahogni-planken. Underkanten af siden og stringerne er repareret, men da jeg alligevel har tingene pillet fra hinanden, ordner jeg skot og kistebænk i den side samtidigt - se her.

 

Det perfekte stykke træ til skandækket
24. august 2008:

Nu har jeg fået en helt ny høvl i stedet for den gamle, hvor afretterplanet var skævt, så nu kan jeg komme videre med de lidt større ting. Jeg har fundet det helt perfekte stykke træ til skandækket i styrbord side - prøv at se årerne.

 

12. september 2008:

Så er jeg færdig - næste punkt på dagsordenen bliver fordæk og ruf.

 

 

 

Stavene i agterdækket er rådne i enderne Egetræet er en smule medtaget, men det skal nok holde alligevel Det er ikke særlig nemt at få stavene af - det er sat fast med spir Det kraftige stykke egetræ som går hele vejen tværs over er heldigvis OK Agterspejlet er repareret Ny dæksbjælke monteret
Klik på et billede for at se alle 49 billeder
Motorbåden Selma III  •  Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer
Vinter 2006 - 2007
Restaurering 2007 - 2010
Årene 2010 - 2017
Renovering 2017-2019
Vinter 2019 - 2020
Tips & erfaringer
Select english language