Sitemap for www.selma3.dk Motorbåden Selma III
Motorbåden Selma III

Reparation af styrehus

Nu hvor det gamle styrehustag er afmonteret og lakken fjernet, er det tid til at begynde på genopbygningen. Jeg starter med at reparere og luse vinduesrammerne - specielt styrbord side er noget medtaget, så den tager jeg først.

 

Rådenskab fjernet fra hjørnestolpe

Det har vist sig at forreste hjørnestolpe i styrbord side er noget mere medtaget end det ved første øjekast så ud til, faktisk er den pilrådden indeni ca 15 cm op. Desuden er der en smule råd under glasfiberen på ruffet, dog kun ca. 10 cm af den yderste planke. Så der skal et par lus i, og heldigvis kan jeg bruge mahognien fra det gamle tag - det har nogenlunde samme farve.

 

Båden har skydevinduer i siden, hvilket er dejligt når vi sejler, men det gør at rammerne har mange kanter som kan samle fugt. Derfor er de noget medtagne og desuden er samlingerne på stolperne fyldt op med Sikaflex, en dårlig løsning som er grim og ikke særlig holdbar. Derfor fræser jeg samlingerne op og limer lister i.

 

16. april 2008:

Så er jeg ved at være færdig med at lappe vinduesrammerne sammen - det var en større omgang, noget værre pillearbejde. Jeg har endnu ikke fået træet til taget og de andre reparationer, men jeg håber at det lykkes i næste uge.

 

6. maj 2008:

Jeg må desværre opgive at få båden i vandet i 2008 - jeg har stadig ikke fået det træ jeg skal bruge, og er desuden blevet forsinket af flere grunde, bl. a. arbejde. Men det giver så til gengæld mulighed for at tage lidt mere med i denne omgang, og desuden kan vi søsætte i april næste år og få hele foråret med.

 

Masser af mahogni, teaktræ og egetræ
17. maj 2008:

Nu har jeg endelig fået træet - en ordentlig stak - så nu skal der til at ske noget. Jeg skulle gerne holde nogle dage fri her inden sommerferien, så jeg kan få lidt skred i det - det er blevet til alt for lidt her i foråret, og alle helligdagene er gået med alt mulig andet. I bededagsferien var der 2 konfirmationer, i Kristi himmelfartsferien gik jeg med en tandbyld, og i pinsen skulle jeg ud og spille med orkestret.

 

24. juli 2008:

Det er nødvendigt at udskifte et par stykker træ i skottet i styrbord side, og da jeg lige nu har det hele pillet fra hinanden, kan jeg

Skottet er skildt ad

lige så godt gøre det hele færdigt i den side. Det er en lidt bøvlet reparation, for skottet er samlet med not - det vil sige at pladerne i midten sidder fast i en rille i brædderne og brædderne er tappet sammen. Jeg piller hele kistebænken fra hinanden samtidigt, for den trænger til en ordentlig omgang, og desuden giver det mere plads til at arbejde med skottet.

 

Jeg har desuden besluttet at ændre en smule på konstruktionen - der sidder som afstivning et 90 x 25 mm brædt i hver side lige bag sidevinduerne, men jeg synes at det er en meget klodset løsning, som ikke er særlig pæn at se på, og jeg mener at det er et "overkill", altså for stærkt. Desuden er brædtet meget i vejen især i bagbord side ved bordet. Så jeg har tænkt mig at fjerne dem og i stedet lave en afstivning i Keruing (Yangteak) på 25 x 40 som øverst skal ende i et knæ og nederst ende i en pæn runding der hvor siden er skruet fast i skandækket.

 

7. august 2008:

Puha, det er træls at ferien er ovre, men der skal jo brød på bordet. Det går stille og roligt fremad med at renovere kistebænken, men det er noget pillearbejde. Jeg var nødt til at montere køleagregatet til køleboksen, som skal indrettes i den ene ende af kistebænken, samtidig med at jeg samlede dørken, for rørene lan ikke skilles ad. Men ellers har jeg nu lavet toppen færdig og afrenset den gamle låge. Nu mangler der blot lidt småting, så er kistebænken færdig. 

Ny kistebænk og bæringer i styrbord side

 

24. august 2008:

Nu er køleboksen færdig, og jeg har lavet nye bæringer til listerne i styrbord side. Jeg er nødt til at lave helt nye lister i begge sider på grund af den ændrede afstivning. Jeg har været lidt handicappet, idet min høvl har været til reparation, og den er ikke nem at undvære. Men jeg har lavet det jeg kunne ved hjælp af rundsaven. Jeg er lige nu igang med at luse den agterste stolpe som er noget medtaget. Det var ikke så nemt at se før afstivningen kom af. Nu mangler jeg kun at lave afstivningen og de nye lister, så er det hele klar til at blive smurt med Owatrol.

 

Kistebænken er næsten færdig

15. juni 2009:

I de sidste 3 uger har jeg arbejdet en del med styrehuset. Jeg har fået rettet toppen af forkanten op ved at lime et par egetræslister på og høvle det i facon, ligesom hjørnerne er blevet luset og tilpasset. Jeg har også fremstillet de nye bjælker i egetræ og fået dem monteret. Bjælkerne er limet sammen af 6 stk. 10 x 45 mm lister, og skabelonen lavede jeg ved at skrue klodser på en 19 mm krydsfinérplade.

 

Jeg brugte den samme skabelon til at lave den agterste mahogniplanke i taget - den er limet sammen af 3 stk. 8 x 200 mm brædder som, når planken monteres, vil blive skåret ned til 160 mm i en svag runding. Det er nødvendigt at lave planken på den måde, for der er ikke noget at trække den ned over - den skal have rundingen i forvejen.

 

Skabelon til limning af bjælker
 
Listerne spændt op i skabelonen
 
Bjælkerne høvlet og slebet
 
Bjælkerne monteret

 

Jeg har også fremstillet og monteret afstivningerne på de agterste stolper samt luset stolpen i bagbord side. Dermed er det hele sådan set klar til at taget kan blive lavet, men der er dog nole ting som er nemmere at lave inden, bl. a. listerne til skydevinduerne. De er lavet af 35 x 5 mm mahognilister. og øverst sidder selve skydevinduet i en egetræsliste med en rille. Før sad der en gummi kanalliste med filt, men da det faste vindue skal tætnes imod listen, synes jeg at det er bedre at lave den i træ.

 

Eftersom jeg har besluttet at vente til næste år med at søsætte, er jeg nu begyndt på at rette styrepult og styrestol op, så jeg kan lakere det hele på én gang.

 

Klædt op med masser af lister

21. juli 2009

Jeg har slappet lidt af i den sidste måned, men jeg er nu ved at være færdig med at rette styrestol, motorkasse og styrepult op. Jeg har desuden lavet og monteret de mange 50 x 8 mm lister i begge sider i begge sider, samt lavet sæde-arrangementet bag ved styrestolen. Så nu mangler der ikke meget mere i styrehuset.

 

Listerne er skåret af et 3,5 meter langt stykke mahogni på 120 x 70 mm, derefter høvlet ned til en tykkelse på 8 mm og kanterne fræset af med overfræseren. Til sidst er listerne blevet pudset med sandpapir - alt i alt et større stykke arbejde. Monteringen derimod var ikke så slem, det var bare et spørgsmål om at tilpasse ordentligt.

 

Opretning og reparation af styrestol og motorkasse var en sej omgang. Begge dele var meget skæve, og jeg var nødt til at gå en del på kompromis for at kunne beholde de gamle dele. Men det er jo ikke meningen at det skal være en ny båd, så jeg har det meget fint med det. Styrestolen måtte jeg pille helt fra hinanden, og samle igen. Jeg har lavet en ny håndliste på siden og forlænget den, så den når helt ned til dørken. Fodskamlen, som før indeholdt benzintanken er også blevet rettet op, og vil fremover fungere som batterikasse.

 

Sædearrangement med skjulte bæringer

Motorkassen måtte luses lidt hist og pist, bl. a. der hvor den gamle omskifter fra petrolium til benzin var ført igennem. Desuden er den blevet hævet 8 mm i styrbord side, så den bedre flugter den agterste kistebænk. Motorkassen danner den ene side af det sæde der er bag styrestolen, og der var det nødvendigt at lave et nyt arrangement. Jeg har lavet det uden synlige bæringer - det vil sige at de er skjult bag garneringen.

 

Jeg er endnu ikke færdig med styrepulten, jeg har rettet den op, men jeg tror at jeg laver et helt nyt instrumentbrædt - det jeg lavede forrige år er lidt upraktisk når man skal arbejde med forbindelserne.

 

Nye vindueslister til frontruderne
1. august 2009:

Så er det sidste i styrehuset færdigt. Jeg droppede det nye instrumentbrædt i denne omgang, idet jeg fandt en løsning som gør det er lidt nemmere at arbejde med ledningerne. Men selve styrepulten er rettet op, slebet og monteret, og den allersidste lus i stolpen i bagbord side er sat i.

 

Båden har nu også fået sit "ansigt" igen - jeg har nemlig også lavet listerne til frontruderne. Det var noget værre pilleri, for der er mange smig der skal passe - det blev da helt fint til sidst. Jeg regner med at montere ruderne med butylfugemasse, og listerne i rigeligt med Ettan (Svensk tættemasse, som aldrig størkner). Det burde kunne holde vandet ude, og desuden gøre det muligt at skille det ad igen - hvilket man ikke kan hvis man bruger Sikaflex eller lignende.

 

Næste projekt er styrehustaget.

 

Den øverste indvendige kant af vinduesrammen er udskiftet Begge samlinger har fået lister og der er sat et par lus i siden Den grimme lus i siden er udskiftet med en der passer Øverste samling har fået en liste Hjørnet i styrbord side er blevet repareret Liste i samling i agterste stolpe i bagbord side
Klik på et billede for at se alle 79 billeder
Motorbåden Selma III  •  Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer
Vinter 2006 - 2007
Restaurering 2007 - 2010
Vinter 2010 - 2011
Vinter 2011 - 2012
Vinter 2012 - 2013
Vinter 2013 - 2014
Tips & erfaringer